fbpx

Dr. Austė Kiškienė: virtualių užsiėmimų nereikia bijoti


Dr. Austė Kiškienė (KSU nuotr.)

„Virtualių užsiėmimų nereikia bijoti – tai  gali būti puiki proga „įdarbinti“ technologijas ir padėti vaikams įgyti žinių ir įgūdžių, būtinų ateities pasauliui“, – teigia neformalaus švietimo iniciatyvos – KSU Tarptautinio vaikų universiteto ALFA – vadovė dr. Austė Kiškienė. Lietuvoje įvedus karantiną, ugdymo programas pritaikyti virtualiam mokymuisi teko ir vaikų universitetui.

Ką daryti, kad virtualus ugdymas būtų sėkmingas

„Virtualūs užsiėmimai, be jokios abejonės, yra kitokie nei gyvas bendravimas įprasto užsiėmimo metu“, – pripažįsta dr. Austė Kiškienė. Jos nuomone, virtualus užsiėmimas yra reiklesnis tiek edukatoriaus kvalifikacijai, tiek ir programos kokybei.

„Virtualiame užsiėmime reikia daugiau pastangų, siekiant sudominti vaiką bei užtikrinti kokybišką bendravimą ir edukacinių užsiėmimų naudą. Tačiau kartu virtualūs užsiėmimai turi savų privalumų – daugiau dėmesio kiekvienam vaikui, jei tik grupės pakankamai mažos. Svarbu, kad užsiėmimai būtų gyvi, tiesioginiai, kad vaikai galėtų bendrauti tarpusavyje ir su edukatoriumi. Labai svarbu, kad užsiėmimų turinys būtų įtraukiantis, interaktyvus, skatinantis vaikus ne tik žiūrėti ir klausyti, bet ir aktyviai dalyvauti“, – sako dr. A. Kiškienė.

„Daugeliui vaikų svarbu, kad jie galėtų pasisakyti virtualių užsiėmimų metu, būtų pastebėti, su jais būtų pabendrauta, paaiškinta, pagelbėta. Dėl to tiesioginiai virtualūs užsiėmimai yra sėkmingi tik mažoms vaikų grupėms, kur individualaus dėmesio užtenka kiekvienam“, – pastebi vaikų universiteto vadovė.

Ingrida Kasperavičienė, Vaikų universiteto ALFA studentės mama, pripažįsta: „Pereiti prie nuotolinio mokymosi buvo sunku – reikėjo priprasti ir prie technologijų, ir prie to, kad ženkliai sumažėjo bendravimo galimybės. Bet Vaikų universiteto užsiėmimai dukrai buvo įdomūs nuo pat pirmojo virtualaus susitikimo. Puiki programa iš karto buvo didelis kontrastas mokyklai.“

Virtualaus ugdymas – galimybė atsiskleisti?

Vaikų universiteto vadovė sako pastebinti, kad virtualūs užsiėmimai gali būti puiki galimybė atsiskleisti vaikams ir jų gebėjimams: „Daug priklauso nuo vaiko charakterio bei užsiėmimo turinio. Kai kurie vaikai labai atsiskleidė būtent virtualių užsiėmimų metu – atsirado daugiau noro ir drąsos bendrauti, išsakyti savo nuomonę. Nemažai vaikų įvertino galimybę bendrauti su bendraamžiais ir karantino metu. Virtualių užsiėmimų pasiekiamumas vietos prasme – taip pat unikali savybė. Esame ne iš vieno vaiko girdėję, kad yra labai smagu susitikti su bendraamžiais, kurie yra iš visos Lietuvos. Tai labai vertinga ir ugdymo prasme: vaikai susiranda daugiau draugų, prasiplečia jų akiratis, atsiranda galimybė palyginti skirtingas situacijas ir požiūrius, yra daugiau klausimų diskusijoms ir skirtingų nuomonių. Taip pat ir atsiranda daugiau drąsos, kai bendraujama su vaikais nebūtinai iš savo kiemo ar mokyklos – dalis vaikų jaučiasi laisvesni tokioje aplinkoje. Artimiausiu metu taip pat planuojame tarptautines virtualias vaikų grupes, kur galės kartu mokytis ir bendrauti vaikai iš viso pasaulio“.

Dr. A. Kiškienė teigia, jog nuotolinis ugdymas ir ypač patirtinės, kūrybinės, „pasidaryk pats“ tipo užduotys atskleidžia daug įdomių dalykų apie šiuolaikinius vaikus ir jų ugdymą: „Mes jau ir įprastuose užsiėmimuose pastebėjome, jog šiuolaikinių vaikų įprastame ugdyme mažai dėmesio skiriama eksperimentams, kūrybai, „pasidaryk pats“ veikloms.  Tačiau šiuos įgūdžius būtina lavinti visokio amžiaus vaikams – tai puikiausios kūrybinio mąstymo ir vaizduotės treniruotės, o įgyti įgūdžiai vaikui padės toliau mokytis ir pasirinki mėgstamas veiklas ateičiai“.

Kiek reikalingas tėvų įsitraukimas į virtualaus ugdymo procesą?

Vienas virtualių užsiėmimų privalumų yra tai, kad juos stebėti gali ir tėvai. Tai leidžia pamatyti, kaip sekasi jų vaikams bet kokioje veikloje, į kurią jie yra įsitraukę. „Taip galima sužinoti daug dalykų apie savo vaiką – kas jam patinka, kokie užsiėmimai, mokslo šakos yra arčiau širdies, kam yra gabesnis vaikas. Taip pat pastebėti problemas, žinių spragas ir atkreipti dėmesį į bendrus komunikacijos gebėjimus. Iš kitos pusės, virtualus užsiėmimas karantino metu – tai ir pagalba tėvams organizuojant vaikų užimtumą. Virtualūs užsiėmimai suteikia vaikams naujų žinių ir parodo, kad prie kompiuterio laiką galima leisti ne tik žaidžiant žaidimus“, – sako dr. Austė Kiškienė.

Visiems – tiek tėvams, tiek vaikams, tiek pedagogams, karantinas ir persiorientavimas į nuotolinį mokymą buvo iššūkis. Naujos ir nepažįstamos sistemos, techninės problemos jungiantis prie užsiėmimų, nuolatinis sėdėjimas prie kompiuterio, visiškai kitokios pamokos daugelį išmušė iš vėžių. Iš tėvų tai pareikalavo daug didesnio indėlio į vaikų mokymosi procesą – sužiūrėti, kada ir kur įjungti užsiėmimus, padėti vaikui prisijungti prie pamokų ar užsiėmimų. Daugeliu atveju ir būti su vaiku, nes daug kas neaišku ir nepažįstama.

„Vis dėlto, daugeliu atveju tėvų įsitraukimas į ugdymo procesą nėra būtinas. Teisingai sudėliota programa lemia, jog vaikai sėkmingai užsiima veikla patys. Tėvų palaikymo daugiau reikėjo pradžioje, kai nuotolinio ugdymo situacija buvo nepažįstama ir nauja. Aišku, mažesniems, ikimokyklinio amžiaus vaikams reikia daugiau pagalbos ir padrąsinimo iš tėvų pusės. Mokyklinukai paprastai puikiausiai susitvarko patys“, –  pastebi vaikų universiteto vadovė.

Gediminas Kiela, leidžiantis savo sūnų į Vaikų universiteto ALFA užsiėmimus, sako, kad persiorientavimas į nuotolinį mokymą vyko visiškai lengvai ir sklandžiai. „Vaikams tai pasirodė savaime suprantama. Mes, suaugusieji, gal pripratę daugiau bendrauti tiesiogiai, ir mums virtualus bendravimas gali atrodyti nejaukus ar sudėtingesnis. Bet vaikams to nėra, viskas ženkliai lengviau“, – pastebi tėtis.

Į universitetą – sulaukus vos septynerių!

Vaikų universitetas ALFA duris jauniesiems 7-13 metų studentams atvėrė 2018 m. Vilniuje ir pasiūlė naują edukacinį modelį, sujungiantį socialinius įgūdžius, kūrybiškumą ir inovatyvumą, mokslą ir technologijas su universitetinio gyvenimo ypatumais. Paklausta, kuo vaikų universitetas skiriasi nuo mokyklos, jo vadovė nedvejodama atsako: „Mes – ne mokykla! Siūlome įdomias, nekasdieniškas, įtraukiančias temas, kurioms mokyklose nėra laiko, pvz.,  Ar magija yra mokslas? Papildome mokyklinę edukaciją gilesnėmis mokslinėmis žiniomis ir patirtiniu ugdymu, kuris ruošia vaikus ateičiai. Vaikų universiteto užsiėmimai – gyvi ir interaktyvūs, mes turime laiko bendrauti, diskutuoti, mokytis per kūrybą ir praktinius darbus. Galime ir virtualiuose užsiėmimuose dirbti mažose grupėse. Mes suteikiame vaikams įgūdžių ir žinių, kurie padeda geriau suvokti įvairias mokslo sritis ir atrasti save, savo gebėjimus, kurie mokyklos suole ne visada atsiskleidžia. Norime parodyti vaikams ir tėvams, kad mokslas gali būti įdomus ir praplėsti akiratį, parodant, kiek daug įvairių dalykų galima veikti kiekvienoje mokslo ar profesinėje srityje“.

Iki karantino vaikų universitetas užsiėmimus organizavo daugiau nei 12-oje Lietuvos miestų po pamokų ir savaitgaliais, taip pat atostogų stovyklas, trumpas savaitgalio stovyklas.

 

Sužinokite daugiau apie Tarptautinį vaikų universitetą ALFA  

Dalinkis:

GRĮŽTI