fbpx

Vytautas Kaikaris: teigiamos ir neigiamos aviacijos pusės – kuri atsvers?


Kazimiero Simonavičiaus universitetas kartu su partneriais „Friendly Avia Support“ rengia aviacijos atvirų paskaitų ciklą #AviaInTheMaking, skirtą diskusijoms apie globalių aviacijos tendencijų ir iššūkių Lietuvos aviacijos industrijai įtaką bei galimybes. Šį kartą dalinamės kompanijos „Small Planet Airlines“ vadovo Vytauto Kaikario paskaitos santrauka.  

Dažni bankrotai 

Anot V. Kaikario, aviacija, turi ir gerų, ir blogų pusių. Paskaitą lektorius pradėjo nuo blogųjų, kurių rimčiausia – mažas aviacijos verslo pelningumas. Žinomas JAV verslininkas, investuotojas, vienas turtingiausių žmonių pasaulyje Warren‘as Buffett‘as (angl. Warren Buffett) apie investavimą į aviacijos verslą yra pasakęs: „It‘s a death trap“ (liet. – „Tai mirtini spąstai“). Tiesa ta, kad, pasak V. Kaikario, nemažai avialinijų patiria bankrotus. Pavyzdžiui, parėjusiais metais iš aviacijos verslo pasitraukė Vokietijos „Air Berlin“, seniausios Jungtinės Karalystės avialinijos „Monarch“ ir Italijos „Alitalia“. Lietuva taip pat turi kelis bankroto atvejus – nepasisekė avialinijoms „FlyLAL“, „Star1“ ir „Air Lituanica“, praeityje veiklą nutraukė „Aurela“ ir „Aviakompanija Lietuva“.

Didžiausia blogybė – nepakankamas pelningumas

Taigi, pagrindinis kylantis klausimas – kodėl iš aviacijos verslo taip sunku pasipelnyti? Visų pirma, aviacijos versle kova tarp konkurentų yra itin nuožmi, o prekė komoditizuota. Antra, avialinijų klientai retai kada būna lojalūs – jie paprastai renkasi pigiausią variantą savo kelionės tikslui pasiekti. Trečia, įžengti į aviacijos rinką nėra sunku: nėra apribojimų aviakompanijų skaičiui šalyje, įkurti įmonę nėra labai sudėtinga, todėl rinka nuolat pasipildo naujais dalyviais. Ketvirta, aviacijos verslas yra stipriai priklausomas nuo tiekėjų, kurie dažnai būna monopolistai ar pan. Pavyzdžiui, „Small Planet“ atveju, esame priklausomi nuo oro uosto, kuris Vilniuje yra tik vienas. Maža to, turime praktiškai du orlaivių gamintojus visame pasaulyje ir t.t., kas tik patvirtina, jog tiekėjai turi didelę įtaką aviacijos verslui. Laimei, aviacija, kaip kelionių forma, neturi daug pakaitalų. Egzistuoja greitieji traukiniai, tačiau vis tiek jie neišvysto tokio greičio, kaip lėktuvai, ypač lėktuvų pranašumas jaučiamas, keliaujant ilgus atstumus.

Taip pat, anot „Small Planet Airlines“ vadovo, aviacijos industrija dėl iškeltų saugumo sumetimų yra stipriai reguliuojama, inovacinių technologijų sferos tobulėjimas lėtas, ypač nuostolingi skrydžių vėlavimai arba atšaukimai, o kur dar geopolitinės rizikos ir kuro bei valiutų svyravimai. Būtent dėl šių ir kitų neigiamų faktorių, aviacijos verslas pasižymi labai mažomis maržomis.

 

Tačiau… aviacijos srityje niekada nebus nuobodu

Pasak V. Kaikario, aviacija turi ir gražiąją pusę. Viena iš teigiamų aviacijos savybių, „Small Planet Airlines“ vadovo nuomone, yra tai, kad šis verslas vis dar turi potencialą. Oro transporto eismas kas 15 metų padvigubėja. Tai reiškia, kad po 15 metų reikės dvigubai daugiau pilotų ir kitokių specialybių darbuotojų. Yra ir daugiau teigiamų pusių: „Visų pirma, profesija, susijusi su aviacijos sritimi, daugeliui atrodo patraukli. Jei prasitarsite, kad ketinate dirbti aviacijos srityje, visada sulauksite susidomėjimo iš pašnekovo. Bent taip nuolat nutinka man. Antra, skraidymas mums vis dar asocijuojasi su magija, kas suteikia nepaaiškinamą pasitenkinimą. Ne ką mažiau masina ir dideli sandėriai, kas reiškia – ir didelius pinigus. Pavyzdžiui, vienas orlaivis per metus gali sugeneruoti 15-20 mln. dolerių apyvartą. Maža to, galiu garantuoti, kad šioje sferoje niekada nebus nuobodu dirbti. Kasdien teks dėlioti lengvesnes ar sudėtingesnes „puzles“. Na ir galų gale, aviacija yra prasiminga mūsų gyvenime, nes suteikia galimybę keliauti po pasaulį, vystyti verslo ryšius, nuskraidinti krovinius ir t.t. Kai tavo darbas turi prasmę, tai suteikia daug džiaugsmo. Taip pat šis verslas yra labai globalus, kas darbuotojams suteikia motyvacijos. Malonu ir tai, kad darbuotojai paprastai jaučia didelę meilę aviacijai ir nepaisant kokių nors nemalonių darbo niuansų, jie lieka lojalūs šiai sferai, tikėkimės, ir įmonei“, – tikino V. Kaikaris.

Kazimiero Simonavičiaus universiteto ir „Friendly Avia Support“ organizuojamas aviacijos paskaitų ciklas yra tęstinis 2017-2018 metų projektas, kuriuose pranešimus skaitė „Avia Solutions Group“ valdybos pirmininkas Gediminas Žiemelis, nepriklausomas ekspertas, politikas, aviacijos įmonių vadovas Arijandas Šliupas, „Kaunas Aircraft Maintenance Services“ vadovas Karolis Čepukas,  MRO Magnetic vadovas Jonas Butautis, „Small Planet Airlines“ vadovas Vytautas Kaikaris. 

Dalinkis:

GRĮŽTI