Date: May 16th
Time: 18:00 – 19:30
Duration: 1,5 h (90 min)
Price: Free
Address: 21 Dariaus ir Girėno St., Vilnius
Language: English
Speaker: Žilvinas Lapinskas
Organizers: Kazimieras Simonavičius University, Friendly Avia Support
Date: May 16th
Time: 18:00 – 19:30
Duration: 1,5 h (90 min)
Price: Free
Address: 21 Dariaus ir Girėno St., Vilnius
Language: English
Speaker: Žilvinas Lapinskas
Organizers: Kazimieras Simonavičius University, Friendly Avia Support
With the team of 1200 people working in hangars in Lithuania, Indonesia and within the network of 14 line stations worldwide, FL Technics has finished last year with net profit of € 5,7 Million.
FL Technics is a global provider of aircraft maintenance, repair and overhaul (MRO) services. Company specializes in base & line maintenance, spare parts & component support, engine, APU & LG management, full aircraft engineering, technical training.
The picture was a bit different four years ago when current CEO Zilvinas Lapinskas joined the company.
In 2015 the major client at that time announced that it would cease all operations and left FL Technics with € 8 Million of unpaid bills. The company finished that year with the loss of € 11 Million.
The key to success was at that difficult time and still is now the continuous implementation of LEAN management system.
In theory, LEAN is a systematic method to identifying and eliminating waste, through continuous improvement by flowing the product or service at the pull of the customer, in pursuit of perfection.
It is also about principles: about building a culture of continuous improvement, about respect and involvement of all people and most important – it is about growing leaders.
In order to work more effective, FL Technics trained the mechanics, launched the FL Technics BAY system (a certain type of project management system, where dedicated team is working on one aircraft) and thus attracted 1st-tier European airlines as clients. Lufthansa group, Corendon, Luxair are maintained in FL Technics hangars. In two hangars in Lithuania FL Technics had served more than 100 aircraft from 27 airlines from 17 countries in 2017.
NET PROFIT „FL Technics“
2014 € 0,14
2015 € -11 M
2016 € 2,8 M
2017 € 5,7 M
CLIENTS
1st-tier European clients: Lufthansa Group, Luxair, Turkish airlines
In two hangars in Lithuania we had served more than 100 aircraft from 27 airlines from 17 countries in 2017
CLIENT PORTFOLIO DIVERSIFICATION
2013 From Russia & CIS region 80% of revenue
2017 From Russia & CIS region 40% of revenue
NEW MARKETS
Asia: hangar in Indonesia in 2016
To be opened: hangars in China, Thailand, India
2014 metais, kai kompanijai pradėjo vadovauti Žilvinas Lapinskas bendrovė išgyveno išties sunkius laikus, neapmokėtų sąskaitų buvo beveik už 8 mln. eurų, o metus pabaigė nuostolį skaičiuojant net 11 mln. eurų suma. Tačiau šiandien situacija kardinaliai skiriasi – bendrovėje dirba per 1200 žmonių – Lietuvoje, Indonezijoje bei 14-oje šalyje visame pasaulyje, o 2017 metų gale bendrovė skaičiavo 5,7 mln. eurų pelną. Kaip teigia vadovas, sėkmės priežastimi tapo LEAN vadybos sistemos įdiegimas į kompanijos procesus. Lean sistemos tikslas – naudojant mažesnius išteklius sukurti didesnę vertę klientui ir didinti savo konkurencinį pranašumą. Esmę geriausiai nusako du pagrindiniai principai: nuolatinis tobulėjimas ir nereikalingų veiklų (nuostolių) šalinimas.
2017 m. du Lietuvoje veikiantys angarai per metus aptarnauja daugiau nei 100 orlaivių iš 17 šalių. Pagrindiniai Europos klientai: Lufthansa Group, Luxair, Turkish airlines. 2016 metais atidarytas angaras Indonezijoje bei netrukus atsidarys Kinijoje, Indijoje ir Tailande.
AB „FL Technics“ pelno statistika:
2014 € 0,14 mln.
2015 € -11 mln.
2016 € 2,8 mln.
2017 € 5,7 mln.
About the speaker / Apie lektorių
Žilvinas Lapinskas
Board member and CEO of FL Technics
Valdybos narys ir FL Technics generalinis direktorius
Žilvinas Lapinskas has a longterm of experience in managing international companies. 2004 – 2013, Žilvinas has been the CEO of City Service AB, one of the largest buildings management and integrated utilities companies in Eastern and Central Europe. Since 2013 he is in charge of leading the region’s largest aircraft maintenance organization serving customers from Europe, the CIS, and Asia-Pacific.
See full bio here.
Žilvinas Lapinskas turi ilgametę vadovavimo tarptautinėms įmonėms patirtį. Nuo 2004 iki 2013 metų rugsėjo mėnesio Žilvinas ėjo vienos didžiausių pastatų ūkio valdymo ir integruotų komunalinių paslaugų įmonių grupės Rytų ir Centrinėje Europoje AB „City Service“ generalinio direktoriaus pareigas. Nuo 2013 metų vadovauja „FL Technics“ bendrovėje.
Platesnė biografija čia.
Contact / Kontaktai
+370 614 75790
rimvydas.vitenas@ksu.lt
21 Dariaus ir Girėno St., Vilnius
Dalinkis: